Wednesday, 17 May 2017

My Ramadhan Checklist

Assalamualaikum
Hi,

Whatever it is, we know death is real. Bila kita melihat orang disekeliling kita "pergi" meninggalkan kita satu demi satu. SubahanAllah perasaan tu... Takut. Takut setakutnya.

Bertuahnya kita Allah masih beri kita ruang dan masa untuk kita berubah dan bertaubat. Aku bukanlah alim ulama nak berkata itu ini. Tapi, ini untuk diri aku, dan juga korang sahabat aku juga.

Seperti kita tahu ramadhan merupakan bulan membersihkan. pembersihan. Bersih dari segala-galanya. InsyaAllah Allah, kuatkanlah iman ku.

Sebenarnya aku tak perasan pun ramadhan makin hampir. Tapi masa keluar dengan ira ritu dia ade kata ramadhan akhir bulan mei. Aku just oh okay. Tapi masa aku dekat kedai bahan kek semalam, akak tu kata seminggu lagi nak puasa. Then I was like seriously?? YaAllah Ramadhan makin hampir!



I was thinking about doing my checklist of what I want to achieve this Ramadan (InsyaAllah)

  • Pray five time a day if possible, solat sunat also!
  • Do terawikh prayer
  • Read quran a lot
  • Refrain saying / hearing / talking bad things
  • Dont forget to bring telekung everywhere (Andrea Telekung is the best!)
  • Be positive, cheerful, and always happy throughout the day
  • Do lots of sedekah 
  • Always smile to people
  • Plenty read religious books
  • Less sugar and maybe less bazaar ramadhan - Jangan malas masak yaya!
Bila baca balik macam susah jugaklah checklist aku. Tapi aku akan jadikan panduan dan aku akan cuba. Allah tahu apa yang kita mahu. Allah pasti akan bantu. Ramadan only comes once a year. Mestilah kita kena rebut peluang ni kan? Islam is beautiful.

InsyaAllah 
Doakan ye. 

Amin.

No comments:

Post a Comment