Thursday, 20 October 2016

Gamat Penyembuh Luka

Pasti ramai orang tahu dah yang gamat ni penyembuh luka. 
Minyak gamat yang hitam legam bau pelik tu, mampu untuk sembuhkan luka dengan cepat [insyaAllah dengan izin Allah juga]. 

Gambar ni setahun lalu masa aku ke langkawi dengan iera. Berdua sahaja. Farah [kawan aku di langkawi] tak dapat ikot kami jalan-jalan masa ni sebab dia tolong jaga kedai. hehe Aku tak pastilah macam mana keadaan dekat sana sekarang tah entah dah berbeza dengan gambar aku ambil ni.

Rindunya nak ke langkawi lagi. Lama tak jejak kaki kesana dah. 
Langkawi memang best. Sebab banyak tempat menarik yang cantik dekat sana. 

Okeyh berbalik kepada gamat tadi..

Sedikit info tentang gamat
Gamat merujuk kepada sejenis haiwan yang hidup di dasar laut di dalam kelas Holothuroidea. Ia tidak mempunyai anggota yang menjulur keluar dan lebih berbentuk timun. Oleh itu, ia juga dikenali sebagai timun laut di sesetengah tempat.

Gamat juga dijadikan sebagai minyak ubat, disebabkan ketahanannya yang mampu hidup walaupun dipotong dua, oleh itu dijadikan ubat bagi merawat luka dan untuk cepat sembuh selepas pembedahan dalam perubatan Melayu.

Sumber : https://ms.wikipedia.org/wiki/Gamat

Gambar ini diambil di nusantara gamat langkawi masa 2015. 
Yang aku masih ingat, keluar je kereta memang bau gamat kuat sangat sebab diorang ade masak gamat dekat sini. Kita boleh tengok dekat2. Tapi aku tak tengok dekat2 pun sebab panas. 

Gamat dekat langkawi memang famous. Sana sini orang jual gamat dekat sana. Harga ada murah ade mahal. Begantung kepada kualiti. Kenapa aku cakap macam tu? sebab aku pernah tengok orang jual seikat tu rm5 je. Tapi gamat dia cair sangat-sangat. So, macam rugi jugak sebenarnya kan. 

Oh ya, ini dekat nusantara. Kalau nak cari kedai ni, senang je ade iklan banting dia merata-rata. And ade replika botol gamat yang sangat besar di depan kedai dia. 



Herba akar kayu yang digunakan dalam penghasilan minyak gamat


Ibu gamat ni juga bahan penting dalam penghasilan minyak gamat sebagai penyembuh luka.


Gamat sekarang dah macam-macam bukan dalam botol je. Gel lah, minyak rambut lah, campur haruanlah. Macam-macam. 



Okeyh ni lah replika gamat yang gedabak tepi jalan dah nampak.  

Di dalam tempat masak gamat tu. Panas sangat bilik ni.

Okeyhlah jumpe lagi. :)

No comments:

Post a Comment