Thursday, 14 July 2016

#ehyayamasak : Resepi pavlova

Assalamualaikum.
Hai

Aku ada jual pavlova. Tapi untuk pelanggan saya, boleh ambil resepi ni. Kalau malas nak buat, boleh order je dengan saya. Hehehe

Saja harini mood baik nak kongsikan resepi nak buat pavlova siap ada tutorial macam mana nak buatnya lagi. Sebab aku kalau nak mancari resepi aku nak yang siap ade cara buat. Sebab tu aku suka layan asian food channel. Hahaha Aku tahu pavlova ni nak buat dia senang je. Alah sekarang dah kurang dah kan orang dok makan pavlova. Tapi ape salahnya aku kongsikan resepi. Walaupun aku meniaga pavlova, tapi aku tak kedekut nak kongsikan resepinya kepada korang jugak.  Kalau dah memang rezeki tak kemana ye dak?

Bahan nak buat pavlova ni sikit je tapi nak buatnya rumit sikit nak masak punya lama dan hanya pakai putih telur sahaja. Buah pulak nak yang lebih kepada masam sebab pavlova ni manis so kena pakai buah yang masam especially buah-buahan citrus. Jangan pulak korang p letak pisang tembikai bagai pulak. Tapi kalau korang nak pavlova pisang boleh lah try. Hehe

Kebanyakan resepi pavlova sama je. Alah aku rasa resepi aku guna ni sama je dengan orang lain jugak. Tapi kalau dengan aku opkoslah yang mudah dan cepat. Aku malas nak buat kalau benda rumit-rumit ni buat pening kepala aku je. Lepas tu kang nak kene kemas dapur pulak. Lagi aku malas. Hahaha

Aku ni bukan expert macam mama aku. Dia pakai agak je tapi makanan semua sedap! Mama buat catering aku tengok sekejap je masak siap and opkos sedap! Masak campak-campak pun sedap. Fuhhh hebat.

Aku mintak maaflah kalau ada bahagian / cara yang aku terlupa nak snap tu. (ada lah sikit)
Sebab nak cepat. Sorry. heee ;p

Okeyh bahan-bahan nak buat pavlova.

5 biji putih telur gred A/AA (ambil putihnya sahaja)


1 cawan gula kastor atau ada orang panggil berry sugar (kemain nama)
1 sudu besar tepung jagung
1/2 sudu kecil cuka epal (kalau nak pakai cuka makan pun boleh)
1/2 sudu kecik esen vanilla


Topping:
  • 1 cawan non dairy whipping cream
  • Buah-buahan 
Aku guna 4 jenis  buah. Kiwi,  strawberry, Blueberry, dan anggur tanpa biji.

Okeyh bahan-bahan ni sahaja. Mudah je kan? Bahan-bahan boleh didapati di pasaraya.

Cara-cara membuat pavlova:

Firstly kena panaskan oven 110 darjah celcius api bawah sahaja dan guna rak tengah tau.

Asingkan putih telur dengan kuning telur. asingkan elok-elok tau jangan ada sikit pun kuning telur dalam tu. 

Putar putih telur dengan kelajuan tinggi hingga kembang guna mixer. Kalau tak ada gunalah whisk pakai tangan. Kalau sangguplah. hehe

Sampai kembang macam ni tau

Then boleh letakkan gula. Letak sikit-sikit tau sambil tengah putar tu, sambil tu letak gula jugak.

Sampai jadi bertanduk macam ni. So dia dah jadi meringue 

Meringue yang menjadi ialah bila di terbalikkan bowl ni macam aku buat ni dia tak jatuh langsung.

Then putar lagi masukkan tepung jagung, lepas tu masukkan cuka dan vanilla essen.  Putar sampai sekata.

Sampai dah sekata macam ni tau. Dah comel dah ni. 

Lepas tu bentukkan atas kertas minyak or papan terus macam aku ni sebab aku malas nak alihkan nanti. Hahaha

Bakar meringue pavlova dalam oven yang dah dipanaskan tadi selama satu jam, 25 minit atau sampai masak. Bila dah masak, korang jangan keluarkan terus, biarkan dia dalam haba panas oven yang dah dibukak kan pintunya selama 15 minit. Biar dia tak terkejut dengan perubahan suhu. 

Masa menunggu ni korang bolehlah putarkan whipping cream 1 cawan tu. Putar sampai kembang betul-betul kembang dan potong buah. 

Potong buah tu ikut suka saiz macam mana pun tak kisah.

Lepas letak whipping cream dan buah. Sorry aku lupa snap masa letak whipping cream. 
Bolehlah tabur ke buah tu, susun elok-elok ke suka hatilah.

Taraaaa... Siap. Simpan dalam peti sejuk. Memang sedap makan sejuk-sejuk. 

Okeylah tu je. Siap untuk di bedal

Love,
Yaya

1 comment:

  1. gonna try this later. harap2 menjadi je lah hahaha thanks kak :)

    ReplyDelete